Tel: 040 2461 026

Menu

Voetoefeningen met tennisballen

Zweepslag, Archillespees, hielspoor, scheenbeenpijn, Shin splint, Kramp

Tinteling in de tenen

Wat kan de oorzaak zijn van tintelende tenen of een doof gevoel in je tenen?

Veel voet- en onderbeen pijnklachten komen uit de spieren van de onderbenen. Zoals achillespeesklachten vaak ontstaan uit de kuitspieren en pijn aan de enkel uit de scheenbeenspieren. Ook bij deze klachten wordt de arts vaak op het verkeerde been gezet en je krijgt als diagnose hielspoor, peesontsteking of metatarsalgie van Morton (kramp, gevoelloosheid en zwelling in de voorvoet)

Oorzaak

Een doof gevoel in de tenen wijst meestal op een aandoening van de zenuw in de voet. Wat het meest voorkomt is dat de zenuw ingeklemd raakt ter hoogte van de bal van de voet bij het lopen. Hierdoor krijgen mensen vaak last van een doof gevoel in de tenen, stekende pijn of tintelingen. Hierbij spreekt men van Mortonse neuralgie. Het kan ook dat de zenuw ergens in de rug ingeklemd wordt en uitstraling geeft naar de voet.

Wat mogelijk ook kan, maar de kans hierop is wel kleiner, is dat er sprake is van een aandoening van de zenuwen zelf. Er kan sprake zijn van neuropathie, dit is een aandoening waarbij de zenuwuiteinden aangetast worden en het gevoel in (meestal) de voeten verminderd. Soms krijgen mensen dezelfde klachten ook aan de handen.

Rekoefeningen voor het verbeteren van de beweeglijkheid en het aanleren van speciale voetmassage technieken die een belangrijk deel van het herstel uitmaken. Je krijgt tips en adviezen over beter staan en lopen.
De oorzaak van voet- en onderbeenpijn zit vaak in de dieper gelegen onderbeenspieren en de fascia (het vlies wat om de spieren zit) die ik je met een speciale massage techniek aanleer. Voetpijn ontstaat vaak primair vanuit triggerpoints in de onderbeenspieren.

Oorzaak Mortonse neuralgie

De oorzaak van deze aandoening ligt vaak in een combinatie van verschillende factoren. De meest voorkomende oorzaken zijn een afwijkende voetstand in combinatie met veel lopen of staan. Verschillende activiteiten, zoals hardlopen, voetbal, tennis of het gebruik van strak zittende (ski)schoenen kunnen ertoe lijden dat de zenuw bekneld komt te zitten. Tijdens activiteit en met name tijdens het afwikkelen van de voeten, bewegen de middenvoetsbeentjes ten opzichte van elkaar. Deze beweging kan resulteren in verhoogde compressie op het zenuwknoopje in de smalle ruimte tussen de middenvoetsbeentjes.

Symptomen

De klachten uitten zich vaak door perioden van acute pijn in de voorvoet met uitstraling naar de tenen, vooral in de 3deen 4de teen. De pijn is meestal snijdend of stekend van aard en regelmatig worden tintelingen of een doof gevoel waargenomen in de voorvoet en tenen. Vaak geeft het uittrekken van de schoenen verlichting van de pijnklachten. Ook wordt het masseren van de voorvoeten als prettig ervaren. Bij langdurige irritatie van de zenuw kunnen er verdikkingen in de zenuw ontstaat waardoor het (bijna) onmogelijk wordt om nog schoenen te dragen en wordt de pijn chronisch.

Wat kan je er aan doen?

Om te beginnen trek je schoenen thuis uit en loop op sokken of blote voeten. Je voeten en tenen willen de ruimte hebben. Koop daarop ook je schoenen.
Inlegzolen, podotherapie, hielkussentjes bandages of speciale kousen zijn vaak tijdelijke oplossingen. Wil je er duurzaam iets aan doen? Stap dan over op hardlopen en/of wandelen op minimalistische schoenen. Het was voor mij een hele Eye-opener.

Ga je voor een duurzame oplossing of tijdelijk herstel?

Wil je een goede en duurzame oplossing voor al je loop- en wandel blessures in de toekomst dan raad ik je aan om over te stappen op minimalistische hardloopschoenen of te wel barefoot running of fivefingershoes.

Ik liep al (recreatie) halve marathons. Het heeft 2 jaar geduurd voor dat ik mijn eerste halve marathon liep op minimalistische schoenen. De training hiernaar toe was voor mij een therapeutische-eye opener. Ik was mij niet bewust dat ik zoveel aan spierkracht, coördinatie, demping en stabiliteit verloren had terwijl ik toch 4-5 keer in de week sport.

Ik startte met pijnlijke voeten, tintelende tenen, pijn in mijn achillespees, loopafstanden die steeds korter werden, na iedere looptraining stijve kuiten en pijnlijke hamstrings, ik kon ’s morgens uit bed bijna niet op mijn voeten staan en normaal de trap af ging ook al niet. Ik had ook zooltjes van de podotherapeut en ik liep iedere zomer op Birkenstock slippers; maar ik kreeg steeds meer pijn aan mijn voeten en onderbenen.
Mijn verbazing was groot dat het steeds beter ging toen ik op minimalistische   schoenen was overgestapt. Inmiddels ben ik geheel klachtenvrij! Zonder zooltjes, geen voetbed meer, alleen plat en breed “schoeisel” en zodra het kan lopen op blote voeten. Start met de gewoonte om in huis je schoenen uit te doen.

Gaan hardlopen op minimalistische schoenen moet je niet meteen “in plaats van” gaan doen. Je voeten zijn door traditionele hardloopschoenen niet meer getraind op zelf opvangen van schokdemping, elasticiteit, coördinatie en spierkracht. Dit was ik kwijtgeraakt in mijn voeten en onderbenen waardoor ik blessures kreeg die niet meer weggingen en erger werden, zeker als je niet meer zo jong bent (ik was 52 toen ik er aan begon) duurt het herstel langer.

Je start met trainen met minimalistische schoenen NAAST je traditionele loop / wandelschoenen. Het loopschema begint met 1-2 minuten joggen (inderdaad NIET hardlopen) afgewisseld met wandelen. Dit schema duurt 3 maanden en daarna bouw je het per week met 10% op. Je traint eerst de duur en daarna de afstand.
Met ondersteunende voetmassages en rekoefeningen die ik je tijdens de therapie bij mij zelfstandig aanleer voor je voeten en onderbenen, help je het herstel en verbeter je de souplesse van spieren en fascia. Voet-en onderbeenpijn ontstaat vanuit triggerpoints in de onderbeenspieren.

Als je gemotiveerd bent, geduld en doorzettingsvermogen hebt en de discipline kan opbrengen dan kan jij het ook, wandelen en / of hardlopen op minimalistische schoenen.
Je krijgt er heel veel gezondheidswinst voor terug.

USE IT OR LOSE IT.

Klachten aan:

Menu