Tel: 040 2461 026

Menu

Voetoefeningen met tennisballen

Zweepslag, Archillespees, hielspoor, scheenbeenpijn, Shin splint, Kramp

Enkel pijnklachten

Oorzaak van pijn in de enkel

Pijn in de enkel ontstaat meestal na een verzwikking of verstuiking van de enkel waarbij de enkelbanden en/of het kraakbeen worden beschadigd. Meestal herstelt de pijn in de enkel vanzelf. Bij enkelpijn is in 30 procent van de gevallen verdere diagnose en behandeling nodig.

Veel voet- en onderbeen pijnklachten komen uit de spieren van de onderbenen. Zoals achillespeesklachten vaak ontstaan uit de kuitspieren en pijn aan de enkel uit de scheenbeenspieren. Ook bij deze klachten wordt de arts vaak op het verkeerde been gezet en je krijgt als diagnose hielspoor, peesontsteking of metatarsalgie van Morton (kramp, gevoelloosheid en zwelling in de voorvoet)

Aandoeningen

Er zijn verschillende aandoeningen waardoor pijn in de enkel kan ontstaan. Elke aandoening heeft zijn eigen specifieke oorzaak en ook zijn eigen klachtenbeeld. Door de plek waar de pijn in de enkel zich manifesteert en het soort pijn, kan vaak al onderscheid worden gemaakt wat de oorzaak van jouw enkelpijn is.

Wat is er aan te doen?

Rekoefeningen voor het verbeteren van de beweeglijkheid en het aanleren van speciale voetmassage technieken die een belangrijk deel van het herstel uitmaken. Je krijgt tips en adviezen over beter staan en lopen.
De oorzaak van voet- en onderbeenpijn zit vaak in de dieper gelegen onderbeenspieren en de fascia (het vlies wat om de spieren zit) die ik je met een speciale massage techniek aanleer.

Ga je voor een duurzame oplossing of tijdelijk herstel?

Wil je een goede en duurzame oplossing voor al je loopblessures (hardlopen en wandelen) in de toekomst dan raad ik je aan om over te stappen op minimalistische (hard)loopschoenen of te wel barefoot running of fivefingershoes.

Ik liep al (recreatie) halve marathons. Het heeft 2 jaar geduurd voor dat ik mijn eerste halve marathon liep op minimalistische schoenen. De training hiernaar toe was voor mij een therapeutische-eye opener. Ik was mij niet bewust dat ik zoveel aan spierkracht, coördinatie, demping en stabiliteit verloren had terwijl ik toch 4-5 keer in de week sport.

Ik startte met pijnlijke voeten, tintelende tenen, pijn in mijn achillespees, loopafstanden die steeds korter werden, na iedere looptraining stijve kuiten en pijnlijke hamstrings, ik kon ’s morgens uit bed bijna niet op mijn voeten staan en normaal de trap af ging ook al niet. Ik had ook zooltjes van de podotherapeut en ik liep iedere zomer op Birkenstock slippers; maar ik kreeg steeds meer pijn aan mijn voeten en onderbenen.
Mijn verbazing was groot dat het steeds beter ging toen ik op minimalistische   schoenen was overgestapt. Inmiddels ben ik geheel klachtenvrij! Zonder zooltjes, geen voetbed meer, alleen plat en breed “schoeisel” en zodra het kan lopen op blote voeten. Start met de gewoonte om in huis je schoenen uit te doen.

Gaan hardlopen op minimalistische schoenen moet je niet meteen “in plaats van” gaan doen. Je voeten zijn door traditionele hardloopschoenen niet meer getraind op zelf opvangen van schokdemping, elasticiteit, coördinatie en spierkracht. Dit was ik kwijtgeraakt in mijn voeten en onderbenen waardoor ik blessures kreeg die niet meer weggingen en erger werden, zeker als je niet meer zo jong bent (ik was 52 toen ik er aan begon) duurt het herstel langer.

Je start met trainen met minimalistische schoenen NAAST je traditionele loopschoenen. Het loopschema begint met 1-2 minuten joggen (inderdaad NIET hardlopen) afgewisseld met wandelen. Dit schema duurt 3 maanden en daarna bouw je het per week met 10% op. Je traint eerst de duur en daarna de afstand.

Met ondersteunende voetmassages en rekoefeningen die ik je tijdens de therapie bij mij zelfstandig aanleer voor je voeten en onderbenen, help je het herstel en verbeter je de souplesse van spieren en fascia. Voet-en onderbeenpijn ontstaat vanuit triggerpoints in de onderbeenspieren.

Als je gemotiveerd bent, geduld en doorzettingsvermogen hebt en de discipline kan opbrengen dan kan jij het ook, hardlopen op minimalistische schoenen.
Je krijgt er heel veel gezondheidswinst voor terug.

USE IT OR LOSE IT.

Klachten aan:

Menu