Tel: 040 2461 026

Menu

Voetoefeningen met tennisballen

Zweepslag, Archillespees, hielspoor, scheenbeenpijn, Shin splint, Kramp

Shin splint

Wat is Shin splint?

Scheenbeenirritatie of “shin-splints”, is een veel voorkomende overbelasting blessure. Het is een irritatie van de botvlies-peesovergang van de voetbuigspieren die zich kenmerkt door pijn en stijfheid. De pijn is te voelen aan de binnenkant van het onderbeen op de achterrand van het scheenbeen.

De pijnklachten kunnen worden ingedeeld in 5 stadia: 

  1. Lichte pijn en stijfheid na sportbelasting.Startpijn bij sportbelasting, verdwijnt tijdens de warming-up.
  2. Na het sporten keren pijn en stijfheid weer terug en blijven langer aanwezig. Ook de volgende ochtend nog last van stijfheid.
  3. Pijn tijdens de sportbelasting, maar ook erna en ’s nachts. Pas na langdurige rust verdwijnt de pijn.
  4. Dezelfde pijn als in stadium 3, de pijn heeft in dit stadium een negatieve invloed op de prestatie.
  5. Continue pijn. De pijn verdwijnt niet, ook niet na langdurige rust.

Scheenbeenirritatie gaat vaak samen met een zwelling die een ‘putje’ achterlaat in de huid als je er een paar tellen op duwt. Veel voet- en onderbeen pijnklachten komen uit de spieren van de onderbenen. Zoals achillespeesklachten vaak ontstaan uit de kuitspieren en pijn aan de enkel uit de scheenbeenspieren. Ook bij deze klachten wordt de arts vaak op het verkeerde been gezet en je krijgt als diagnose hielspoor, peesontsteking of metatarsalgie van Morton (kramp, gevoelloosheid en zwelling in de voorvoet)

Oorzaken

Scheenbeenirritatie wordt veroorzaakt door een overbelasting van de buigspieren van voet en tenen. Deze spieren spelen een belangrijke rol bij de balans van het lichaam op de voeten. De overbelasting wordt meestal veroorzaakt door een aantal factoren tegelijk:

  • In een korte tijd te veel, te vaak en te snel lopen en springen. Oppassen dus aan het begin van het seizoen of na een blessureperiode. Bouw de intensiteit van de sportinspanning rustig op.
  • Lopen op een hard kunstgrasveld in combinatie met slecht schokabsorberend en ondersteunend schoeisel.

De oorzaak van voet- en onderbeenpijn zit vaak in de dieper gelegen onderbeenspieren en de fascia (het vlies wat om de spieren zit) die ik je met een speciale massage techniek aanleer.

Ga je voor een duurzame oplossing of voor tijdelijk herstel?

Wil je een goede en duurzame oplossing voor al je loopblessures in de toekomst dan raad ik je aan om over te stappen op minimalistische hardloopschoenen of te wel barefoot running of fivefingershoes.

Klachten aan:

Menu