Tel: 040 2461 026

Menu

Voetoefeningen met tennisballen

Zweepslag, Archillespees, hielspoor, scheenbeenpijn, Shin splint, Kramp

Hiel pijnklachten, hielspoor

Veel voet- en onderbeen pijnklachten komen uit de spieren van het onderbeen. Zoals achillespeesklachten vaak ontstaan uit de kuitspieren en pijn aan de enkel uit de scheenbeenspieren. Ook bij deze klachten wordt de arts vaak op het verkeerde been gezet en je krijgt als diagnose een peesontsteking.

Oorzaak van hielklachten

  • overbelastings- of stressblessure
  • verkeerd looppatroon (bijvoorbeeld overpronatie)
  • gewichtstoenameof zwaarlijvigheid
  • ouder worden
  • versleten schoenen die weinig tot geen steun bieden
  • verandering van baan, waarbij veel staan of lopen vereist is
  • gespannenheid in de kuitspieren
  • het zwakker worden van de voet- en onderbeenspieren. De Westerse bevolking is niet meer opgevoed met lopen op blote voeten. Overal moeten zolen of podotherapie aan te pas komen waardoor je voet- en onderbeenspieren nog zwakker worden. Hoe meer je met dikke zolen, stevig schoeisel, inlegzolen etc. gaat lopen des te minder hoeven je voeten en -onderbeenspieren te doen, ze worden er lui van.

Behandeling

Rekoefeningen voor het verbeteren van de beweeglijkheid en het aanleren van speciale voetmassage technieken die een belangrijk deel van het herstel uitmaken. Je krijgt tips en adviezen over beter staan en lopen.
De oorzaak van voet- en onderbeenpijn zit vaak in de dieper gelegen onderbeenspieren en de fascia (het vlies wat om de spieren zit) die ik je met een speciale massage techniek aanleer.

Ga je voor een duurzame oplossing of tijdelijk herstel?

Wil je een goede en duurzame oplossing voor al je loopblessures in de toekomst dan raad ik je aan om over te stappen op minimalistische hardloopschoenen of te wel barefoot running of fivefingershoes.

Minimalistische schoenen
Ik liep al (recreatie) halve marathons. Het heeft 2 jaar geduurd voor dat ik mijn eerste halve marathon liep op minimalistische schoenen. De training hiernaar toe was voor mij een therapeutische-eye opener. Ik was mij niet bewust dat ik zoveel aan spierkracht, coördinatie, demping en stabiliteit verloren had terwijl ik toch 4-5 keer in de week sport.

Ik startte met pijnlijke voeten, tintelende tenen, pijn in mijn achillespees, loopafstanden die steeds korter werden, na iedere looptraining stijve kuiten en pijnlijke hamstrings, ik kon ’s morgens uit bed bijna niet op mijn voeten staan en normaal de trap af ging ook al niet. Ik had ook zooltjes van de podotherapeut en ik liep iedere zomer op Birkenstock slippers; maar ik kreeg steeds meer pijn aan mijn voeten en onderbenen.

Mijn verbazing was groot dat het steeds beter ging toen ik op minimalistische   schoenen was overgestapt. Inmiddels ben ik geheel klachtenvrij! Zonder zooltjes, geen voetbed meer, alleen plat en breed “schoeisel” en zodra het kan lopen op blote voeten. Start met de gewoonte om in huis je schoenen uit te doen.

De training met minimalistische schoenen
Gaan hardlopen op minimalistische schoenen moet je niet meteen “in plaats van” gaan doen. Je voeten zijn door traditionele hardloopschoenen niet meer getraind op zelf opvangen van schokdemping, elasticiteit, coördinatie en spierkracht. Dit was ik kwijtgeraakt in mijn voeten en onderbenen waardoor ik blessures kreeg die niet meer weggingen en erger werden, zeker als je niet meer zo jong bent (ik was 52 jaar toen ik er aan begon) duurt het herstel langer.

Je start met trainen met minimalistische schoenen NAAST je traditionele loopschoenen. Het loopschema begint met 1-2 minuten joggen (inderdaad NIET hardlopen) afgewisseld met wandelen. Dit schema duurt 3 maanden en daarna bouw je het per week met 10% op. Je traint eerst de duur (steeds meer minuten) en daarna de afstand.

Met ondersteunende voetmassages en rekoefeningen die ik je tijdens de therapie bij mij zelfstandig aanleer voor je voeten en onderbenen, help je het herstel en verbeter je de souplesse van spieren en fascia. Voet-en onderbeenpijn ontstaat vanuit triggerpoints in de onderbeenspieren.

Als je gemotiveerd bent, geduld en doorzettingsvermogen hebt en de discipline kan opbrengen dan kan jij het ook, hardlopen op minimalistische schoenen.

Klachten aan:

Menu