Tel: 040 2461 026

Sporttherapie

Sporters rennen, gooien en slaan. Zij gebruiken hun lichaam intensiever en bevorderen hierdoor hun eigen, goede, maar ook hun eigen verkeerde houding- en bewegingsgewoonten, waardoor klachten kunnen ontstaan en/of het lichaam wordt overbelast.

Voor Sporttherapie kan ik u helpen om pijnloos te bewegen. Schouder- en rugklachten hebben mijn bijzondere aandacht bij alle vormen van (hard)lopen.

Ik ben “barefoot running”  ervaringsdeskundige. 
In september 2016 kon ik als ervaren, recreatieve halve-marathon loopster ’s morgens niet meer normaal mijn bed uit komen, laat staan normaal de trap-af lopen.  Ik ben toen begonnen met hardlopen op minimalistische hardloopschoenen, erger kon al niet want pijn had ik al…
Twee jaar later, september 2018 heb ik mijn eerste halve marathon gelopen op minimalistische schoenen, alle pijnklachten, spierstijfheid, pijn aan mijn voetzolen, tintelende tenen etc. waren over. Deze ervaring was voor mij een grote “therapeutische – eye-opener” 
Nu begrijp ik waarom zooltjes van een podotherapeut, orthopedische schoenen, etc… de pijn aan je voeten lijken op te lossen (ik heb ze ook gehad!)……..het houdt de klacht in stand of je moet een jaar laten weer nieuwe zolen en schoenen die je voeten, onderbenen, knieën, bekken, heupen etc. nog instabieler maakt, het ontneemt je voet de training en oefening om te reageren op demping, wiebelen van je enkel etc. het wordt er eerder slechter door dan beter.
De oplossing moet worden gezocht in het functioneel herstellen van de spieren en de Fascia om aanhoudende (sport)blessures op te lossen.  Ik kan je verstellen hoe je dat kan doen.

De basisgedachte van Sport oefentherapie is:

  • Dat er een optimaal houding- en (sport)bewegingspatroon aan te wijzen is
  • Dat goede houding- en bewegingsgewoonten aangeleerd kunnen worden. Zelfredzaamheid is hierbij belangrijk.

Triggerpoint therapie/massage is een effectieve methode

  • bij een stijf en/of pijnlijk gevoel in je enkels en je achillespezen kan de massage techniek uitkomst bieden door de scheenbeenspieren te masseren;
  • als warming-up kan een korte massage van de beenspieren (met een stok of stuiterbal) de spierfunctie bevorderen;
  • bij de cooling-down kan effectief gebruik worden gemaakt van een stok om de spierlagen onderling los te maken. Dit kan in het begin erg pijnlijk zijn wanneer er veel vastzittend spierweefsel zit.
  • Met een Guasha schraper leer ik je om de Fascia van je spieren los te maken voor een sneller en effectiever herstel.

De attributen om je spieren los te maken

  • Een deegroller of pvc-buis om de spieren sneller te laten herstellen en spierstijfheid achteraf te voorkomen.
  • Een stuiterbal en een sok gebruiken.
  • Een stok.
  • Een Guasha schraper voor “droog”schrapen van de oppervlakkige fascia.
  • 4-poot of soortgelijk tool

Iedere massage behandeling moet altijd worden afgesloten met enkele rustige rekoefeningen. Ook Guasha is een zinvolle toepassing bij klachten die zijn ontstaan door het sporten.