Tel: 040 2461 026

Menu

Hamstrings, kramp, onrustige benen, stijve bovenbenen

Stijfheid van de (boven)benen

Stijve benen bij het opstaan

Veel mensen hebben last van stijve en pijnlijke benen bij het opstaan na een nacht slapen. Dit komt door de algemene spanning van de spieren. Als de spierspanning in de nacht te hoog is,  ontstaat er verkramping van de spieren en dit doet zeer. De oplossing voor een te grote spanning op de spieren, is beweging. Als een spier die eigenlijk wil verkrampen goed blijft bewegen, is er niets aan de hand omdat de spier uitgerekt blijft. Stopt de beweging, bijvoorbeeld omdat je gaat slapen en weinig beweegt in je slaap, dan zorgt de hoge spierspanning voor verkramping van de spieren, met pijnlijke en stijve benen als gevolg.

Wat is er tegen te doen?

Hoe stijfheid van de beenspieren behandeld moet worden, is wederom afhankelijk van de achterliggende oorzaak van de stijve benen. Over het algemeen geldt dat het nemen van rust een goede oplossing is om de stijve benen wat minder stijf te laten worden, maar in sommige gevallen is het ook goed om juist even te gaan wandelen.  De herhaalde, rustige bewegingen aan een laag tempo bevorderen namelijk de doorbloeding van de spieren, waardoor de spieren minder stijf worden. Heb je echter last van stijve spieren door artrose of door griep, dan is deze oplossing weer minder goed om de spieren weer wat soepeler te maken.

Mijn ervaring uit de praktijk en als ervaringsdeskundige weet ik dat Guasha therapie, Chinese schraap therapie buitengewoon goed helpt. Ik kan je hierbij helpen en je de therapie zelf aanleren.

Wat verder nog kan helpen zijn rekoefeningen, massage, warmte en triggerpoints oplossen.

De oplossing voor stijve benen bij het opstaan, is dat je je even goed uitrekt voor je uit bed gaat. Rek je je uit voor je uit bed stapt, dan komt er weer beweging in de spieren en worden de benen minder stijf en pijnlijk. Het kort rekken van de beenspieren vóórdat je in bed stapt kan ook al helpen.

Mogelijke oorzaak

Sporten; zo wel te veel als te weinig beweging. Te zware krachttraining, te lang stil zitten.

Klachten aan:

Menu