Tel: 040 2461 026

Menu

Voetoefeningen met tennisballen

Zweepslag, Archillespees, hielspoor, scheenbeenpijn, Shin splint, Kramp

Voetzool pijnklachten

Pijn aan de voeten/voetzolen komt veel voor

57 procent van de Nederlanders krijgt tijdens zijn leven een of meerdere keren last van voetproblemen. Omdat we gemiddeld steeds ouder worden en langer actief blijven, stijgt het aantal voetklachten op oudere leeftijd. Gelukkig zijn voetklachten vaak goed te verhelpen én, nog belangrijker te voorkomen.

Veel voet- en onderbeen pijnklachten komen uit de spieren van de onderbenen. Zoals achillespeesklachten vaak ontstaan uit de kuitspieren en pijn aan de enkel uit de scheenbeenspieren. Ook bij deze klachten wordt de arts vaak op het verkeerde been gezet en je krijgt als diagnose hielspoor, peesontsteking of metatarsalgie van Morton (kramp, gevoelloosheid en zwelling in de voorvoet)

Oorzaken van voetklachten

De oorzaak van voet- en onderbeenpijn zit vaak in de dieper gelegen onderbeenspieren en de fascia (het vlies wat om de spieren zit) die ik je met een speciale massage techniek aanleer. 

  • Slappere spieren en pezen. De 107 gewrichtsbanden en 19 spieren en pezen in de voeten worden in de loop van ons leven wat slapper. Ze moeten dan harder werken om het lichaam in balans te houden, wat een vermoeid gevoel kan geven.
  • Te krap schoeisel. Hoe meer de boel uitrekt, hoe meer ruimte er tussen de 26 voetbotjes ontstaat. De voet wordt wat langer en vooral breder, ook wel een ‘doorgezakte voet’ genoemd. Schoenen die altijd prima pasten, komen opeens (te) strak te zitten. Gevolg: pijnlijke, branderige en vermoeide voeten, overmatige eeltvorming, likdoorns, ingroeiende teennagels of knobbels aan de grote tenen.
  • Dunnere vetkussentjes. De vetkussentjes onder de bal van de voet en de hiel worden met het ouder worden bovendien dunner, soms met pijnklachten tot gevolg. Mensen hebben dan het gevoel dat ze op steentjes of direct op hun botjes lopen.
  • Slijtage kraakbeen. Het kraakbeen tussen de voetgewrichten slijt, waardoor eerder stijfheid, pijn en vergroeiingen optreden.
  • Afwijkende voetstand. Een verkeerd staande voet – bijvoorbeeld te veel naar binnen of naar buiten – kan eveneens voor overbelasting en pijn of zelfs een ontsteking zorgen. Soms ook voor klachten in de enkel, knie, heupen, de rug of de nek.
  • Verminderde doorbloeding. Minder bloedtoevoer in benen en voeten zorgt voor een drogere huid en daarmee voor meer kans op kloven (scheurtjes) en wondjes.

Wat is er aan te doen?

Rekoefeningen voor het verbeteren van de beweeglijkheid en het aanleren van speciale voetmassage technieken die een belangrijk deel van het herstel uitmaken. Je krijgt tips en adviezen over beter staan en lopen. 

  • Draag passende schoenen met voldoende ruimte voor de tenen en niet te hoge hakken.
  • Knip teennagels recht en niet te kort af (ook geen ronde hoekjes) ; dit voorkomt ingroei. Een echt nagelschaartje (in plaats van een nagelknipper) laat minder haaltjes achter.
  • Droog de voeten altijd goed af, vooral tussen de tenen.
  • Smeer je voeten regelmatig in met een voetencrème, ter voorkoming van een droge huid, kloven en eelt.
  • Beperk een voetbad tot vijf minuten. Blijft je langer in het water, dan verweekt de huid, waardoor die extra kwetsbaar wordt voor wondjes of infecties.
  • Op blote voeten lopen. Als je slippers draagt, moeten de spieren in de voet hard werken om de slipper op z’n plek te houden.

Ga je voor een duurzame oplossing of tijdelijk herstel?

Wil je een goede en duurzame oplossing voor al je loopblessures in de toekomst dan raad ik je aan om over te stappen op minimalistische (hard)loopschoenen of te wel barefoot running of fivefingershoes.

Klachten aan:

Menu