Tel: 040 2461 026

Menu

Achterhoofdpijn, nekpijn, stijve nek, whiplash

Stijve nek

Achterhoofdpijn en nekpijn kan uitstralen naar de romp van het lichaam, de schouders, armen en rug. Het kan het je hinderen in je dagelijkse bezigheden en je nachtrust verstoren. Van de pijn in de nek en pijn in het achterhoofd help ik je graag af.

Een effectieve methode bij achterhoofdpijn en nekpijn is Oefentherapie; houding verbeteren in combinatie met Triggerpoint therapie en de Guasha therapie. Door Guasha is het vooral de vloeistof in de fascia (bindweefselvlies) weer op gang krijgen waardoor de spierfunctie verbeterd en de pijn verminderd. Met de juiste oefeningen zijn veel achterhoofd- en nekpijnen te behandelen.

De pijn gaat niet weg. Hoe kan dat?

Je zal het waarschijnlijk wel herkennen: Een verkeerde beweging met de nek is zo gemaakt. Het gevolg is een kleine verrekking van de spier, waardoor je last krijgt van nekpijn. Pijn in nek en achterhoofd kan veroorzaakt worden door:

  • ontsteking van de nekspieren
  • stress
  • te hoge spanning van de spieren / Triggerpoints
  • een hoestbui, virusinfectie, kater, te grote inspanning, reactie op medicatie, te veel suiker, hoofdpijn
  • Pijn in de nek is vaak afkomstig van spierknopen (triggerpoints) in de bovenrug en schouders.
  • Ongezonde werkhouding / verkeerde stand van je hoofd
  • Spanningshoofdpijn
  • Nekhernia
  • Langdurig of onnodig je schouders opgetrokken hebben, bureau werk op een stoel zonder armleuningen, kromme rug- houding waarbij de verkorte borstspieren een verhoogde spanning op de monnikskapspier veroorzaakt. Zware borsten, dragen van een schoudertas
  • Onnodig je schouders optrekken bij spanningen en/of een verkeerde houding, slapen op je zij zonder hoofdsteun, typen terwijl je gegevens altijd aan een kant liggen, rugzakken en schoudertasjes die aan een schouderband hangen, stress tgv te veel sporten, emotionele spanningen, armleuningen die te hoog of te laag staan, houding > je hoofd uit gewoonte naar voren laten hangen, whiplash, valpartijen en ongelukken, lezen met een boek plat op tafel.

Wat is er aan te doen?

Waarom manuele therapie niet altijd werkt. 
Gespannen spieren staan strak over je gewrichten. Wanneer je alleen op gewrichtsniveau de nek en rug losmaakt doe je in feite niets aan de hoge spierspanning. De hoge spierspanning trekt na verloop van tijd de nek of rug weer scheef. En je kan weer opnieuw beginnen. Je hebt maar kort profijt van de behandeling.

Oefentherapie 
Ik leer je om de hoge spierspanning te verminderen door het corrigeren van je houding (stand van je hoofd!), met oefeningen en massagetechnieken. Deze massagetechnieken leer ik je zelfstandig aan, immers wat je zelf kan daar heb je mij straks niet meer bij nodig. Hierdoor komt er meer ruimte en meer lengte in de spier. Wanneer er meer lengte zit is een spier staat er ook minder druk over het wervelgewricht. Het gewricht schiet na verloop van tijd vanzelf weer op de juiste plek omdat de spierspanning lager is.

Klachten aan:

Menu